Ta del av våra bästa övningar

Bli en bättre löpare med våra övningsprogram för rörlighet, löpskolning, löpstyrka och bålkontroll. Vi har valt ut de bästa övningarna för dig som löpare för att du ska få  bli smidigare, starkare samt hålla dig mer skadefri!

I våra övningsprogram finner du rörlighets- och löptekniksövningar samt styrkeövningar för bål och ben. Vi guidar dig genom varje övning med filmer som både visar och förklarar övningarna med audio eller text.
Genom vår enkla färgkodning kommer du förstå vilka övningar som bör köras innan eller efter ditt löppass, så du kan fokusera på själva passet!

Välj ett eller flera övningsprogram:

GRUNDPROGRAM

Rörlighet – Genom god rörlighet kan du nyttja dina musklers fulla funktion vilket leder till ett mer effektivt löpsteg.
Här får du 15 av våra bästa rörlighetsövningar i 3 olika versioner.

Löpskolning – Löpskolning är ett sätt för dig att jobba samt stärka din löpteknik i långsammare fart för ett mer ergonomisk löpsteg.
Här får du 12 av våra bästa löpskolningsövningar uppdelade i 3 utvecklingsnivåer.

Löpstyrka – Löpstyrka hjälper dig att bli stark i de löpspecifika muskler du använder vid löpning. När du gör dessa starkare hjälper det dig att bli snabbare samt förebygga skador. Här får du 15 av de viktigaste löpmuskelövningar uppdelade i olika svårighetsgrader samt i 3 olika utvecklingsnivåer.

Bålkontroll – Att vara stark i både inre och yttre magmusklerna samt de sneda bukmusklerna är viktigt för att du skall orka springa i rätt positioner och få en stabilare löpsteg. Här får du 12 av våra bästa bålkontrollsövningarna uppdelade i 3 olika utvecklingsnivåer.

Samtliga övningsprogram kostar endast 75kr/st, alla fyra 275kr!

FORSÄTTNINGSPROGRAM

Avancerad bålkontroll – För dig som “växt ur” ovan bålkontrollsprogram eller för dig som vill ha ytterligare bålutmaningar. Här får du 12 nya grymma bålkontrollsövningar uppdelade i 3 olika utvecklingsnivåer.

Hoppstyrka – Hoppstyrka hjälper dig att bli mer spänstig och explosiv i dina stora muskelgrupper som du använder vid löpning. Att bli spänstig och explosiv är som att trimma sin moppe, där din kropp är moppen. Med andra ord kommer du att springa snabbare. Här får du 12 av våra bästa hoppstyrkeövningar uppdelade i 3 olika utvecklingsnivåer.

För dessa två program rekommenderar vi att du har grundförutsättningarna för dem i form av grundprogrammen bålkontroll och löpstyrka.

Samtliga övningsprogram kostar endast 75kr/st, båda två 140kr!

PREHAB/REHAB FÖR FOT, KNÄ OCH HÖFT

Fotled – Fotleden är en av de viktigaste lederna för en löpare. Därför är det viktigt att du har god rörlighet och styrka i den för att hålla dig skadefri samt skapa förutsättningar för en mer hållbar löpning. Här får du våra bästa fotledsövningar alla löpare bör köra i förebyggande syfte.

Knäled – Knäleden är den mest  utsatta leden, den ligger mellan fot- och höftleden. För en löpare fungerar rumpmusklerna som stabilisatorn för knäleden. God stabilitet och styrka i knäleden samt rumpan kommer hjälpa dig att hålla dig skadefri samt ge dig en mer hållbar löpning. Här får du våra bästa knäledsövningar alla löpare bör köra i förebyggande syfte.

Höftled – Höftleden är den klurigaste av dem alla då din bålmuskulatur har en central roll för att hjälpa den. God rörlighet och kontroll samt styrka i höftleden såväl som bålen kommer hjälpa dig att hålla dig skadefri samt skapa förutsättningar för en mer hållbar löpning. Här får du våra bästa höftledsövningar alla löpare bör köra i förebyggande syfte.

Samtliga övningsprogram kostar endast 75kr/st!

9 ENKLA CIRKELTRÄNINGSPROGRAM Á 5 MINUTER

De fysiska egenskaperna hos dig som löpare är minst lika viktiga som själva konditionsträningen. Anledningen bakom det är att du skall kunna ha ett ergonomisk, tillika ekonomisk, löpsteg för att hålla dig skadefri och skapa de bästa förutsättningarna för mer hållbar löpning.

I detta program får du nio förslag på enkla och snabba cirkelpass som du som löpare kan genomföra i anslutning till ditt löppass. Övningarna i varje cirkel är sammansatta för att du skall utveckla styrka, rörlighet, balans och kroppskontroll. De är uppdelade i tre nivåer så du dels ska få lite variation med framförallt utvecklas styrke- och stabilitetsmässigt.

Vi kör med dig i varje video så du kan se det tekniska utförandet. Du får även kommentarer på vad du skall tänka/fokusera på vid varje delövning i vardera cirkelpass samt ser antal repetitioner/sekunder för varje övning. Detta cirkelträningsprogram kostar 150kr.

Köp cirkelträningsprogrammen

Hur får jag tillgång till programmen?

Du går in på vår webbshop (alternativ klickar på programnamnen ovan), väljer vilket eller vilka av övningsprogrammen du önskar och följer sedan instruktionerna. När köpet gått igenom kommer du att få en orderbekräftelse till din mail där du också hittar länken till ditt/dina övningsprogram.